Neuvoja ja vastauksia OP Paketti -tiimiltä

Miten pääsen alkuun OP Paketin kanssa?

OP Paketin käyttöönotto muodostuu näistä kolmesta vaiheesta:

  1. Rekisteröidy käyttäjäksi op-paketti.fi-sivustolla ja täytä tiedot työkaluun
  2. Asenna lisäosa verkkokauppaasi
  3. Aloita lähettäminen (10 ensimmäistä lähetystä veloituksetta!)

 

1. Rekisteröidy käyttäjäksi

Rekisteröidy ensin OP Paketin käyttäjäksi täällä.

Rekisteröityessäsi luot käyttäjätunnuksen ja salasanan OP Paketti -palveluun. Käyttäjätunnuksen luominen edellyttää toimivan sähköpostiosoitteen antamista. Sinulle lähetetään antamaasi sähköpostiosoitteeseen vahvistuslinkki, jota klikkaamalla vahvistat käyttäjätunnuksen luomisen. Luomalla tunnuksen OP Paketti -logistiikkapalveluun vahvistat samalla hyväksyväsi sopimusehdot.

2. Palveluun kirjautuminen ja tarvittavien tietojen syöttäminen

Pääset kirjautumaan OP Paketti -palveluun täällä rekisteröitymisen yhteydessä määrittämälläsi käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

Ensimmäinen kirjautuminen palveluun avaa käyttöönottoapurimme, joka pyytää sinultaalla listatut tiedot. Voit myös palata myöhemmin muokkamaan ja lisäämään tietoja palvelun Asetukset -osiossa:

  1. Lähetysosoitteesi (esimerkiksi varastosi sijainti tai sijainti, jossa verkkokauppasi fyysisesti toimii)
  2. Toimitustavat (voit valita haluamasi toimitustavat tarjolla olevista eri vaihtoehdoista)
  3. Noutopisteesi (mikäli asiakkaat voivat noutaa tilauksensa myös suoraan myymälästä tai varastolta)

Tämän jälkeen pääset tutustumaan työkalun ominaisuuksiin tarkemmin. Pakettien lähettämiseksi täydennä vielä yrityksesi tiedot ja maksutapa osiossa Käyttäjätunnus (näitä tietoja pyydetään automaattisesti kun viimeistelet työkalun asennusta aktivoimalla tuotantotilan).4. Lisäosan asentaminen verkkokauppaan

OP Paketin integroiminen verkkokauppaan lisäosan avulla mahdollistaa toimitusvaihtoehtojen tietojen tuomisen ostoskoriin sekä tilausten kulkeutumisen OP Paketti -työkaluun. Katso alustakohtaiset asennusohjeet täältä.

Asennuksen viimeistelyyn OP Paketti -työkalussa on käytettävissäsi sekä testi- että tuotantotila. Voit kätevästi testata palvelun toimintaa testitilassa ja täten varmistaa, että palvelu toimii verkkokauppasi kanssa saumattomasti yhteen ennen tuotantotilaan siirtymistä. Testitilassa tulostetut osoitekortit eivät lähetä kuljetusyhtiöille EDI-sanomia.

Pääset siirtymään näiden kahden tilan välillä työkalussa painamalla vasemmasta reunasta löytyvää Aktivoi tuotantotila / testitila -painiketta. Painikkeen teksti muuttuu riippuen siitä, kummassa tilassa kulloinkin olet. Ennen tuotantotilaan siirtymistä sinun tulee viimeistellä käyttäjäprofiilisi yrityksesi laskutustiedoilla kohdassa Käyttäjätunnus. Löydät API-avaimet sekä testi- että tuotantotilaa varten API avaimet -välilehdeltä.

5. Toimitusten tekeminen

Olet saanut ensimmäisen tilauksen verkkokauppaasi, onnittelumme! Pääset käsittelemään verkkokauppasi tilauksia verkkokauppasi hallintapaneelista sekä OP Paketissa osiossa Lähetykset.

Screen Shot 2018-11-05 at 15.53.24

Pääset käsittelemään tilauksia Lähetykset -osiossa Etsi tilaus -välilehden kautta, jossa voit etsiä ja hallinnoida tilauksia. Voit tarvittaessa muokata asiakkaan tilauksen yhteydessä antamia yhteystietoja, toimituksen tietoja (esim. pakkausten koot ja määrät) sekä toimitustapaa avaamalla yksittäisen tilauksen tiedot listalta.

Pakettikorttien joukkolataus -sivulta pystyt tulostamaan osoitekortit lähetettäville paketeille. Pakettikortti / osoitekortti sisältää koodit toimitukseen ja mahdollisen palalutukseen. Kortti tulostetaan tarrapaperille ja liimataan pakettiin.

Luo lähetys -osiossa voit luoda lähetyksen manuaalisesti, sellaiselle tilaukselle joka ei ole tullut verkkokauppaasi.

Tulostettuasi osoitekortit lähetettäville paketeille, voit viedä paketit valittujen kuljetusyhtiöiden toimipisteisiin kuljetettavaksi loppukäyttäjilleen tai voit tilata kuljetusyhtiöt noutamaan paketit varastoltasi. Löydät kaikki tarvittavat tiedot palveluun liitetyistä kuljetusyhtiöistä täältä.

6. Paketin toimituksen aikana

Pystyt seuraamaan lähettämiesi pakettien tilaa OP Paketissa reaaliaikaisesti tilauskohtaisesti Lähetykset > Etsi lähetys -osiosta etsimällä tilauksen tiedot esimerkiksi tilausnumeron tai asiakkaan nimen perusteella. Täällä pääset seurantalinkkiä klikkaamalla tarkastelemaan kuljetusyhtiön toimituksellesi antamaa tilakoodia sikäli kuin toimitus on jo rekisteröity kuljetusyhtiön järjestelmään.

Tilauksista, lähetyksistä ja palautuksista löytyy nopeasti silmäiltävä yhteenveto työkalun Statistiikka-osiossa.

Screen Shot 2018-11-05 at 15.57.13

Kun lähettämäsi tuote on vastaanotettu kuljetusyhtiön toimesta, siirtyy vastuu toimituksen sisällöstä verkkokaupaltasi kuljetusyhtiölle.

8. Mistä löydät lisätietoa

Yleisiin OP Paketti -logistiikkapalvelua koskeviin kysymyksiin löydät vastaukset UKK-osiosta sekä op-paketti.fi -verkkosivustolta. Mikäli kysymykseesi ei löydy vastausta edellä mainituista paikoista, voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse osoitteessa asiakaspalvelu@op-paketti.fi sekä sivustollamme olevan chatin kautta. Palaamme sinulle viimeistään noin tunnin kuluessa joka päivä klo 6-23 välillä.

Illustration

Etkö löytänyt etsimääsi? Kotimainen asiakaspalvelu palvelee päivittäin kello 6.00–23.00.

Ota yhteyttä chatissa tai sähköpostitse: asiakaspalvelu@op-paketti.fi

Mikä on OP Paketti?

OP Paketti on verraton työkalu hallita verkko­kaupan logistiikan koko toimitus­ketjua. Palvelu kokoaa yhteen eri kuljetus­sopimukset ja integroituu saumattomasti verkko­kauppa-alustaasi.

Tarjoa valinnanvaraa

Esitä kaikki toimitusvaihtoehdot ostoskorissa. Palvelu näyttää tarkat toimitusaika-arviot ja hintatiedot. Anna kuluttajalle tarkkaa tietoa toimituksesta ja viesti hänelle kuljetuksen aikana.

Maksa lähetysperusteisesti

Ei kiinteitä kuukausimaksuja tai määrä­aikaisia sopimuksia! Maksat lähetyksestä kuljetusyhtiön perimän lähetyskohtaisen toimitushinnan ja transaktiokulun

Vinkkejä ja neuvoja kauppiaille